Jumaat, 22 Mei 2009

Pilihanraya Di Kelantan....Beranikah BN Menyahut Cabaran

Sebelum itu Al-Fatihah buat keluarga YB Ismail Yaakob,ADUN Manik Urai yang telah kembali kerahmatullah.Semoga rohnya dicucuri rahmat.

Kembalinya beliau ke rahmatullah telah membuka satu lagi gelangang pilihanraya kecil dan kali ini lokasinya KELANTAN.Rasanya,satu Malaya tahu....Kelantan merupakan antara negeri yang paling digasak hebat UMNO-BN pada pilihanraya lalu.Bukan PRU baru-baru ini tetapi pada 2004 dan 1999 juga,UMNO-BN begitu mengidamkan negeri Cik Siti Wan Kembang ini.Kesudahannya,semua tahu.UMNO-BN selalunya akan mendapat malu besar di Kelantan.

Sudah pasti satu Malaya akan menghalakan mata pada UMNO-BN bila satu lagi gelanggang PRK dibuka.Sebabnya mudah....UMNO-BN telah cabut dari bertarung di gelanggang Penanti.Kononnya tak mahu ikut rentak pembangkang.Sedangkan isu sebenarnya semua orang tahu.Takut kalah kali ke-5.Takut jadi 5-1.UMNO-BN takut PR baru di Perak sebab takut hilang piala PERAK.Jadi biasalah,bermacam-macam alasan akan dicipta.

Dan sekarang,rakyat akan melihat.Apakah ucapan Najib semasa mengumumkan BN tidak bertanding akan direalisasikan.Kematian Adun bukan sesuatu yang dirancang.Bukan permainan politik pembangkang.Jadi apakah BN akan menyahut seruan pertarungan di Kelantan.Kekalahan ke-5 yang amat cuba untuk di elakkan nampaknya tak termampu dielak Najib.Nampaknya....BN-UMNO ada kemungkinan untuk kalah lagi buat kali ke-5.

Satu lagi kekalahan akan membuatkan Najib semakin tak senang duduk.Orang akan melabelkannya lebih lemah dari Pak Lah.Selemah-lemah Pak Lah pun...PRK putih juga pembangkang.Masalah sekarang....bukan pembangkang yang putih mata...tetapi BN yang semakin tidur tak lena.Satu persatu pertarungan kalah dan gugur.Melihat senario terkini,sememangnya Najib semakin panas punggung.

Apa pun...gelanggang akan dibuka tidak lama lagi.Kita akan melihat lagi pertarungan.Siapa yang kalah dan siapa yang menang.Siapa yang berani dan siapa yang lari bagai musang tercabut ekor.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan