Jumaat, 29 Mei 2009

Derma Kebajikan Sekolah Agama

Pagi tadi masa aku nak bersiap pergi kerja aku dengar MHIkat tv3 suku...antara tajuk hangat ialah kutipan derma untuk pembinaan sekolah yang dibuat oleh pelajar yang sepatutnya tengah belajar.

Aku sebenarnya dah banyak kali berdepan dengan situasi ni.Dan aku rasa korang semua pun pernah alaminya jugak.Kengkadang kita akan terserempak dengan budak-budak,pak-pak aji yang minta derma sumbangan untuk pembinaan sekolah agama,maahad dan sebagainya.Kengkadang tu aku hulurlah setakat yang termampu...tapi ada betul jugak persoalan yang si mazidul ni kata....macamana rupa sekolah dan pusat yang nak didirikan.Dan yang peliknya dia kata,kebanyakkan dikawasan utara malaysia.

Aku bukan nak mengajak korang semua bersikap prejudis....tapi benarkah wujud atau tak?Dan kalau benar wujud,kemana perginya orang politik,ketua kampung,yb dan segala macam puak dan pihak yang kononnya berjuang untuk rakyat.Tak kiralah dia BN ke PR.Kenapa tak ditolong dan dibantu sekolah seperti ini yang kebanyakannya dilaporkan daif.

Terkedu jugak mazidul bila sorang pemanggil cakap,kenapa tak pergi je tengok sendiri sekolah agama yang diberitakan uzur dan daif.Pergi dan tengok dan nilai sendiri kenapa masih perlu minta derma.

Dan paling best sekali bila sorang pemanggil kata,darin tv3 suku perabih berjuta buat Jom Heboh yang dah kompom haram....lebih baik bagui duit kat sekolah agama.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan